Vores fokus:
En HH-tunnelforbindelse bliver med al sandsynlighed en realitet omkring 2030. Vores Transportminister Ole Birk Olesen igangsatte i juni sammen med de svenske myndigheder en indledendende strategisk analyse af en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Vores kommune står derfor overfor nye spændende udfordringer, hvor vi skal udnytte vores strategiske og unikke beliggenhed bedst muligt i Øresundsregionen. Forvalter vi denne infrastruktur-investering rigtigt vil vi som kommune få den samme position som i Sundtoldens tid, hvor Helsingør var handelens knudepunkt. De korte rejsetider mellem Helsingør – Helsingborg vil regionalt set skabe et betydeligt større arbejdsmarked på begge sider af sundet. Den øgede mobilitet i regionen vil gøre det uhyre attraktivt at bosætte sig i kommunen og øge muligheden for lokalisering af uddannelsesinstitutioner, virksomheder, hoteller mv..
Det er derfor altafgørende at vi er på forkant med denne udvikling. Derfor skal vi allerede nu, begynde at forholde os til fremtiden, Vi skal være områdebaseret i vores tilgang. Vi skal forstå vores muligheder – og hvad der netop kendetegner Helsingør Kommune. Byudvikling skal ses som et grundlag for en social, økonomisk og kulturel udvikling. Vi skal have mere fokus på sammenhængskraften mellem byerne i kommunen, og derfor skal den interne infrastruktur også følge med. En stadsarkitekt ville kunne fungere som den æstetiske rådgiver, der sikre samspillet mellem det gamle, som afspejler vores historie, og det nye der skyder op. Denne udvikling kræver, en ideel udnyttelse af de få udbygningsmuligheder vi har tilbage. Vi må ikke sælge ud af “arvesølvet”, før vi har en helhedsplan for kommunens udvikling. En helhedsplan der rækker langt ud i fremtiden. Langsigtede investeringer kræver et langsigtet perspektiv.
Kommune
Den offentlige sektor har vokset sig for stor og er blevet for ineffektiv til at udføre sine primære opgaver. Overflødig dokumentation, langsommelig sagsbehandling, registreringer og kontrol – altså alt det overflødige bureaukrati, skal erstattes med menneskeligt nærvær. Vores fokus:
- de ansatte skal have det selvstændige ansvar samt friheden i opgaveløsningen tilbage. De skal bruge størstedelen af deres tid på den primære opgave – ikke på registrering og rapportering
- arbejdet skal måles på kvalitet frem for proces
- vi skal have bedre IT-løsninger i det offentlige, som reelt effektiviserer i stedet for at skabe mere bureaukrati.
- alle opgaver der egner sig skal udliciteres, privatiseres eller sendes i udbud.
- konkurrence om opgaverne bidrager til at optimere opgaveløsningerne så der frigøres ressourcer, der kan bruges på at forbedre kvaliteten af serviceydelserne eller foretage andre økonomiske prioriteringer.
Borgernes skattekroner skal forvaltes ansvarligt. Vi skal prioritere kernevelfærden og kaste færre penge efter prestigeprojekter. Borgerne skal have lov til, at beholde flere af deres egne optjente penge. Vores fokus:
- vi skal ikke hæve skatterne eller skære ned på kernevelfærden for at få vores budgetter til at hænge sammen
- nedsættelse af kommuneskat og grundskyldspromille, da det vil tiltrække nye borgere og virksomheder, og dermed øge det samlede skattegrundlag
- en nedsættelse, med henblik på fjernelse, af den konkurrenceforvridende dækningsafgift.
Vi skal etablere de bedst mulige rammevilkår, så vi skaber betingelserne for øget vækst. Vi skal inddrage flere private aktører i opgaveløsningerne. Kommunen skal kun udføre kerneopgaver og ikke konkurrere mod private initiativer. Vores fokus:
- privatisering af opgaver, så den offentlige finansiering standser, og derved frigiver penge til kerneydelserne
- skabe fleksible vilkår for virksomheder og borgere, så man får mulighed for at indrette sig forskelligt
- udnyttelse af de vækstpotentialer, der allerede eksisterer, men ikke bliver udnyttet fuldt ud
- udarbejdelse af en strategi for de udbudsegnede opgaver, så vi bedst muligt, kan udnytte kompetencerne hos de private virksomheder.
Den kommunale vækst og udvikling er afhængig af en gennemtænkt og velfungerende infrastruktur, der kan medvirke til at mindske trængslen på vejene. Dette skal med ind i lokalplanerne, da det er dem, der sammen med en overordnet helhedsplan, skal sætte rammerne for kommunens udvikling. Lokalplanerne skal overholdes, medmindre man får en dispensation til at fravige dem. Vores fokus:
- infrastrukturen skal tænkes ind i udarbejdelsen af kommune- og lokalplaner, så der ikke opstår områder, der bliver unødigt belastet, eller områder der bliver utilgængelige
- en lokalplan må ikke ende med, at være detailplaner for specifikke byggeprojekter
- lokalplanerne må ikke stille sig unødigt i vejen for, hvad man som grundejer foretager sig på egen grund, så længe det ikke i væsentlig grad generer andre
- dispensationer skal være realistiske i helhedsbilledet og ikke medføre gener for nærområdet.
Vores ældreområde er udfordret af en mangel på nærvær samt en lav grad af frit valg
og dermed også lav mangfoldighed i udbuddene. Vi skal sikre borgeren den bedste velfærd og nærvær for pengene, hvilket bør være i alles interesse. Vores fokus:
- plejepersonalet skal i langt højere grad have indflydelse på deres eget arbejde og ikke tvinges til unødvendig dokumentation
- private virksomheder, skal i højere grad levere ydelser på ældreområdet. Et bredt udbud er til gavn for brugerne
- for at sikre gode udbudsaftaler må kontrakterne ikke løbe for mange år, så evaluering af ydelsen kan ske hyppigt. Dette gælder også kommunale tilbud.
Vi ønsker et mangfoldigt kulturudbud, men kulturen skal også være selvbærende. Kommunen skal ikke sende for mange støttekroner eller dække store tab i forbindelse med arrangementer. Vores fokus:
- kulturtilbud med mulighed for egenfinansiering skal prioriteres; de tilbud der kan klare sig på markedsvilkår og borgerinitiativer skal gøre det
- kulturtilbud må ikke blive afhængige af kommunal støtte
- kulturstøtten skal være underlagt samme sparekrav som de øvrige kommunale udgiftsområder.
Forældrene skal frit kunne vælge type af skole og undervisningsform, da det er forældrene, der langt hen ad vejen ved, hvad der er udfordrende og givende for netop deres barn. Vores fokus:
- den samlede undervisningseffekt i kommunen skal løftes i forhold til, at vi sammenlignet med andre kommuner har en relativ høj omkostning pr. elev
- pengene skal til enhver tid følge barnet, uanset om det er skoler eller daginstitutioner
- vi ønsker en decentralisering af ansvar og metodefrihed
- mængden af kontrol og dokumentation skal nedsættes til et minimum
Region
- mindre bureaukrati, kontrol og administration
- styrkelse af det frie valg
- genindførelse af vagttelefonen og lægerne i front på 1813
- revurdering af Sundhedsplatformen, som er en skandale
- LA Helsingør har et særligt fokus på Sundhedshuset.