Inklusionen – der førte til eksklusion af både børn, forældre og lærerne

 

Af Kira Danholm, byrådskandidat og Jan Ilum, byråds- og regionskandidat for Liberal Alliance

 

Socialdemokratiet, SF og de Radikale stod bag den famøse skolereform. For de tre tidligere regeringspartier var det aldrig et spørgsmål om at lave verdens bedste skole. I stedet drejede det sig udelukkende om lærernes arbejdsvilkår. En skolereform der tog sit afsæt i en lockout af lærere og elever, hvilket absolut ikke var befordrende for det samlede arbejdsmiljø.

Siden skolereformen er undervisningseffekten i Helsingør Kommunes folkeskoler stødt og roligt faldet til et bundniveau. Udviklingen i undervisningseffekten er i denne periode  jf. CEPOS gået fra – “at kommunen var i stand til at udvikle eleverne fagligt” til – “at eleverne ikke har levet op til den forventelige udvikling

At vi så samtidig har en af landets højeste udgifter pr. elev gør kun situationen på skoleområdet endnu mere kritisk.

Når noget først er gået galt, må man desværre være forberedt på, at der følger mere af samme skuffe – og det gjorde der: Det store tab på hele 44 mio. kr. på skoleområdet i indeværende år er mildest talt en skandale. Vi er overrasket over, at en budgetoverskridelse i den størrelsesorden ikke er blevet fanget af et rapporteringssystem på et langt tidligere tidspunkt. Er det sammenlægningen af den administrative del af skolerne, der har forårsaget dette store hul i kommunekassen?

Gang på gang oplever vi disse samfundsøkonomiske velfærdstab, hvor vi ikke er stand forvalte skatteborgernes penge på grund af et stort bureaukrati og for dårlige administrative systemer – Dette gælder både inden for staten, regionerne og kommunerne.  

Vi ønsker, at den samlede undervisningseffekt i kommunen løftes i forhold til, at vi sammenlignet med andre kommuner har en relativ høj omkostning pr. elev. Dette er et godt eksempel på, at flere midler ikke er ensbetydende med bedre kvalitet eller mere velfærd.  

Start typing and press Enter to search